fbpx

Blog

Moja izkušnja: Mehanik hrbta in Joseph Pilates

Piše: Jure Gubanc, Mehanik hrbta

Jožefa ni bilo doma, zato mi je njegove nauke in ideje prikazala kar Barbi osebno v njenem studiu Panta rhei. 

Želel sem videti čimveč kar Pilates ponuja, v čim krajšem času. Zato sva večino časa porabila za raziskovanje kaj vse nam ponujajo različne naprave, saj je Pilates preveč pogosto razumljen zgolj kot vadba na blazini.

Kako Mehanik hrbta ocenjuje vadbo Pilates?
In katere so stvari, ki so mi blizu v idejah Barbare in katere mi niso? 

Dobro si preberite moj spodnji prispevek in oglejte kako je izgledal moj prijeten dan z Barbi Prestor.

Izvorni Pilates kot ga izvaja Barbara in moje občutke bi v treh glavnih točkah opisal takole:

❗ 1. Gibanje iz centra telesa: 
Gre za precej nejasno definiran koncept, ki si ga razlagajo/mo lahko precej drugače. In tudi v tradicionalnem Pilatesu ne pomeni enako kot v moderni izvedbi. Gibanje iz centra se razume kot gib, ki ga sproži in energetsko napaja naš center. Tako hojo lahko razumemo kot gibanje nog in rok, Pilates aka Barbi jo razume kot gibanje iz centra.

Zadeva je logična: Če hojo razumemo zgolj kot delo nog in rok dobimo plastično, neučinkovito in “sesuto” hojo, ki jo danes pogosto vidimo. Hoja brez “življenjske energije”. Gibanje iz centra torej ne pomeni nujno, da se center giblje, pomeni pa, da center napaja periferijo.

In kaj sploh je center? Nekaj okoli ledvenega dela in trebuha:)
Ker je mr. Pilates veliko delal s plesalci je v tem sistemu ogromno prvin, ki so podobne baletu. Tukaj bi predvsem poudaril tehniko izvedbe različnih vaj, postavitve nog, plesalna gracioznost, stremenje k pokončni, podaljšani drži, eleganca v gibanju… 

❗ 2. Two way stretch ali dvosmerni raztezek.
Gre za koncept, ki je mehansko ozadje vseh pilates vaj. Ko recimo iztegnemo roko vstran gib poteka iz centra skozi telo v ramenski obroč in vse do konice perstov.
Roka se hkrati izteguje in sega vstran in hkrati jo vlečemo k sebi. Tako naj bi se mišice hkrati raztezale IN vlekle, izvajale kontrakcijo.

Mišica je hkrati lahko aktivna in v fazi raztezanja samo pri ekscentričnih kontrakcijah, kadar breme kontrolirano spuščamo. Vendar Pilates two way stretch to ni. 
Kako potem mehansko pojasniti two way stretch?

Po mojem mnenju je bistvo izvedbe pilate vaj v t.i. Ko-kontrakciji. Občutek two way stretcha (v videu boste videli, da mi ga je uspelo narediti) je namreč nič drugega kot ko-kontrakcija ali hkratna kontrakcija – aktivacija antagonistov in agonistov. Vseh mišic, ki obdajajo sklep. Podobno pendikulaciji ali občutku, ko se zjutraj pretegnete. 
V praksi to pomeni, da ne gre za občutek pasivnega raztezanja pač pa se boste počutili raztegnjeno in aktivno hkrati. Recimo temu, pretegnjeno in morda malček pritegnjeno:)

❗ 3. “Zaupaj toku, zaupaj sistemu”.
Barbara večkrat poudari besede njene učiteljice Glorie, ki ji je na njena vprašanja o smiselnosti določenih tehnik in postavitev pri Pilatesu odgovorila:”Zaupaj vadbi in dobila boš odgovor”. Morda prav ta ideja zaznamuje tudi njen odnos do pilatesa, zato ne čudi, da je njen studio imenovan panta rhei- vse teče. 

Kar sem pogosto opazil pri pilates vadbi (in tudi pri jogi) je občasna prisotnost občutka nekakšnega kulta, kot neke new age religije. Moja definicija kulta bi bila definirana ravno z zgornjimi besedami “zaupaj sistemu…” in vse bo dobro.

Zato ne preseneča, da v teh skupnostih opažam znatno več posamenzikov, ki svojo vadbo jemljejo zelo nekritično in brez kančka občutka za humor, ironijo, sarkazem, samokritiko. Osebno bi raje videl svet v katerem je več ljudi sposobnih tudi nekaj samokritike in norčevanja iz samega sebe, …vendar hkrati se zavedam nečesa: Kritika in humor imata pri večini ljudeh meje, ki se končajo pri Svetosti. 

 In pri človeških potrebah po svetosti in izkušnji božjega se vedno spomnim na delo Umberta Ecca, Ime rože, kjer glavni menih Jorge deBurgos pove zakaj humor, kritika in preizpraševanje svetega z Aristotelovo logiko človeku ubije izkušnjo božjega in ga pusti samega v večni obsodbi iskanja resnice in odgovorov, namesto življenja zaupanja in ljubezni, ki ponuja stabilnost in notranji mir. 

Ker živimo v svetu, kjer je psevdoznanost in nenehna obsedenost z iskanjem novih informacij ustvarila veliko šuma (informacij, ki motijo duha in nimajo nobene vrednosti) je razumljivo, da se veliko ljudi loti holističnih pristopov kot je Pilates. 

Takšni pristopi vsekakor očistijo dušo in um, ker nas operejo šuma (pazite, da vam ne operejo tudi možganov:))

Morda zgornji malce bolj filozofski del izgleda zgolj kot kritika, je resnici tudi priznanje nečesa kar mi je pri pilatesu blizu in kar vidim kot hudo pomanjkljivost modernega pogosto psevdoznanstvenega načina zdravljenja, ki je močno prisotno v zdravstvenih sistemih in modernih ljudeh izgubljenih v informacijah : Pogosto ne moremo vedeti kaj je točen vzrok za bolečine in težave. Preprosto. In Pilates se tega zaveda. 

In v tem kontekstu je trditev “zaupaj sistemu…” na mestu, čeravno lahko vodi v dogmatizem. Prav to zaupanje deluje očiščevalno in nas hkrati pomiri, saj se znebimo kontraproduktivnega iskanja odgovorov v kompleksnem sistemu.

Pogosto je lažje s poenostavljenim pristopom težavo rešit, kot pa s kompleksnim pristopom ustvarit še nove travme in zadovoljevat potrebo po iskanju brez jasnosti, ki nam jo ponuja zaupanje.

V kompleksnih sistemih kot je človeško telo in um, kjer je nešteto korelacij in spremenljivk, pristop nenehnega iskanja novih informacij in globine izgubi širino in holistični vpogled, ki je vsekakor del tako moje Mehanik hrbta metode kot Pilatesa omogoča učenje in prilagajanje posamenzika sistemu.

 Pri tem se Pilates osredotoča na to kaj človek zmore in kako razširit njegove zmogljivosti z gibanjem, in ne na iskanje težav v postavljanju diagnoz. Tudi to je pozitivni aspekt, ki mnogim ljudem vzbuja dobre občutke ali jim odpravi težave, in eden od razlogov za uspešnost Pilatesa po celem svetu.

Zato tudi ne preseneča, da so verjetno čisto nezavedno pilates in joga centri večinoma že urejeni in postavljeni na veliko bolj prikupen in duhovno vizualni način, kot nek moderen tempelj. To vsekakor pomaga pri ljudeh vzbuditi zaupanje in mir.

Ker se premalo ljudi tudi znotraj pilatesa zaveda, da pogosto ni jasnih odgovorov zakaj se neka tehnika pri pilatesu naredi tako kot se, in ker s(m)o ljudje če se zopet naslonim na Ime rože- duha že spustili iz svetilke, pandorine skrinjice, in vedno iščemo odgovore na vprašanje zakaj, se vse prevečkrat ljudje posledično kar izmislijo odgovore sami.

Zato je žal tudi pri Pilates vadbah moč zaslediti polno new age dodatkov in gurujev , ki izrabljajo človekovo potrebo po iskanju odgovorov in vero v sistem pilatesa. Težko sodim kakšen je bil Pilates osebno, vendar predvidevam, da mu to nebi bilo všeč. 

❗ ❗ ❗ Tako, to so torej tri točke, ki po mojem mnenju sestavljajo glavne stebre Pilates vadbe oziroma pilates načina gibanja in razmišljanja. 

Ker sem sam zagovornik redukcije, no bullshit pogleda, torej brisanja nepotrebnega balasta v življenju -kamor spada tudi moja besedna solata- bi po špartansko lakonično pilates opisal: 
Gimnastika s kančkom vere. In jogo kot vero s kančkom gimnastike. In kdor bo to razumel zgolj kot kritiko, potem ne razume vere, ne razume ničesar. 

Vse kar ima življenjsko energijo v človeškem svetu, se začne in konča pri veri. 

Za več informacij in pomoči smo vam na voljo!

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!

Imate bolečine v
hrbtenici? Izpolnite
spletni vprašalnik
in pridobite nasvete za
odpravo bolečin.