fbpx

Blog

STENOZA – Kaj je in kako naprej?

Pišeta: Jure Gubanc, Mehanik hrbta, in Miloš Topić, fizioterapevt in član KinVitalovega mentorstva za terapevtsko vadbo

Stenoza je zožitev hrbteničnega kanala, ki je posledica degenerativnih sprememb. Najpogostejša je lumbalna stenoza (pogosta je tudi stenoza vratne hrbtenice). Zožitev je lahko delna ali celotna, kjer pride tudi do zožitve kanalov od koder izhajajo živci iz hrbtenice, kar jih utesnjuje. Pri stenozi posamezniki najpogosteje občutijo sevanje bolečine v noge pri daljši stoji ali hoji. 

Zaradi utesnjevanja živcev lahko pride do spinalne klavdikacije (bolečina/prehodna pareza spodnjih udov), zaradi česar se posameznik izogiba telesne aktivnosti, predvsem dolgemu stanju in hoji. Spinalna stenoza se večinoma pojavlja pri starejši populaciji, zato ima lahko telesna neaktivnost hujše posledice, kot je razvoj srčno žilnih bolezni, diabetes, nevrodegenerativne bolezni (parkinsonova, alzheimerjeva bolezen, multiplo skleroza …) in pa tudi nekatere oblike raka. 

Po pojavu simptomov spinalne stenoze, je majhna verjetnost, da bi se stanje hitro poslabšalo, zato je priporočena telesna aktivnost preden bi se priporočil operativni poseg. Nadzorovano telesno aktivnost izvaja fizioterapevt, kamor vključuje vaje za moč s poudarkom na vajah, ki vključujejo fleksijo ledvene hrbtenice in aerobno vadbo (kolesarjenje, hoja). Telesna aktivnost ima pozitivne kratkoročne učinke na obvladovanje bolečine, medtem ko segrevanje, elektroterapija, manualna terapija, ultrazvočna terapija, po določenih raziskavah, ne kažejo, da bi bili boljša alternativa telesni aktivnosti. 

V raziskavi  M. Minetama et al. (2019) so ugotovili, da so posamezniki, ki so bili vključeni v nadzorovano fizioterapijo za obvladovanje spinalne stenoze, pokazali bistveno izboljšanje pri hoji, kolesarjenu, kratkotrajnem obvladovanju pojava simptomov, fizični funkcionalnosti, prehojeni razdalji, obvladovanju bolečine, kot posamezniki, ki so izvajali vaje samostojno doma. S tem so ugotovili, da je obisk FT/vaditelja izrednega pomena za lajšanje simptomov spinalne stenoze. 

Prav tako je potrebno razumeti kaj pomeni beseda stenoza. Beseda izhaja iz grščine in pomeni zožanje. Pravzaprav katerokoli zožanje prostora kar privede do pritiskanja na živec pomeni stenozo. Poleg hrbteničnega kanala se lahko zožajo tudi prostori foramnov, oziroma fasetnih sklepov. To pomeni, da je prva oblika stenoze lahko takšna, da je stisnjen hrbtenični kanal kjer poteka hrbtenjača, druga oblika stenoze pa takšna, da so stisnjeni zadnji deli vretenc imenovani fasetni sklepi. V tem drugem primeru gre za stiskanje živčnih korenin, ki izhajajo ven iz hrbteničnega kanala. 

V drugem primeru stenoze so bolečine in utrujenost prisotne predvsem v zadnjem delu stegen ali pa sprednjem delu stegen. Če je stenoza v fasetnih sklepih l2 do l4 potem gre pogosto za utesnitev t.i. Femoralnega ali sprednje stegenskega živca. V kolikor je utesnitev stenoze fasetnih sklepov nižje v ledveni hrbtenici, potem lahko čutite išias po zadnjem delu noge.

Značilnost stenoze je tudi, da se bolečina pojavi pri pokončni hoji in stoji, umiri se pa z ležanjem. Prav tako je bolečina in utrujenost ali mravljinčenje večinoma prisotna po obeh nogah.

Pri prvem tipu kjer stenoza utesnjuje hrbtenični kanal je pogosto med hojo čutiti popolno nemoč in utrujenost celotnega dela spodnjih okončin.

Kaj storiti?

Stenoza ali utesnjevanje hrbteničnega kanala in fasetnih sklepov je proces, ki se pravzaprav dogaja skozi celo življenje. Tako kot skozi celo življenje lasje počasi postajajo bolj sivi, tako hrbtenični sklepi postajajo vedno bolj stisnjeni, saj se diski vedno bolj sušijo in tanjšajo. Tudi to je eden od razlogov zakaj je človek manjši s procesom staranja. 

V tem procesu tanjšanja prostorov med diski se živčni končiči, ki izstopajo iz hrbtenice prilagodijo in malce “umaknejo”. To pomeni, da imate lahko stenozo, vendar vas nič ne boli. Kadar do te prilagoditve ne pride nastanejo bolečine in omrtvelost, ki smo jo opisali zgoraj.

Za stenozo je potrebno vedeti, da je predvsem ekstenzijski in kompresijski tip bolečine. To pomeni, da jo iztegnjena drža in pokončna drža še poveča. Zato so znaki v pokončni stoji in hoji najbolj boleči. 

Kaj pa drža in stenoza?

Stenoza je še toliko hujša tudi zato, ker gre pogosto skupaj s slabo “puklasto” držo. Če smo upognjeni naprej v zgornjem delu, pomeni, da bo pritisk na ledveni, še posebej na fasetni del ledvenih vretenc mnogo večji. Utesnitev, kar je primarna težava pri stenozi, je tako še večja v tem primeru. Še en razlog, zakaj stenoza toliko bolj prizadane starejše.

Izboljšava prsne kifoze je torej precej pomemben segment pri odpravi bolečin stenoze. Namreč precej jasno je, da na ta način precej manj utesnjujemo ledvena vretenca. 

Vaje?

Pri stenozi pridejo prav vaje, ki so ravno nasprotne vajam, ki jih pogosto svetujejo ljudem s hernijami. Ker je stenoza kot rečeno predvsem ekstenzijsko izzvana bolečina, to pomeni, da se moramo z vajami izogibati ekstenzijam in jih lajšati. 

Ena od takšnih olajšav je počitek med hojo z rokami na kolenih. 

Naslednji dve ideji boste pa lahko naredili doma na blazini. Prva je zelo preprosta, in jo pogosto ljudje uporabljajo za raztezanje hrbtenice in lajšanje bolečin hernije. O tem sem veliko pisal, predvsem o neuporabnosti te vaje za išias. Vendar pri stenozi pride prav. 

Pri stenozi je prav tako zelo primerna še ena krepil na vaja, ki je tudi del našega sistema metode Mehanik hrbta. To vajo najdete tudi na naši spletni video platformi in v naši knjigi Mehanik hrbta. Gre za McGillov upogib trupa. Vaja, ki sprošča stenozo in krepi trebušno steno.

Tako, podal sem vam nekaj osnovnih idej kako si lahko pomagate sami. Tudi stenozo sedaj razumete. In razumete, da ne gre za doživljenjsko obsodbo. Cilj naše gibalne terapije in metode Mehanik hrbta je, da spremenimo položaj vretenc med hojo in stojo s primernim izborom vaj, ki morajo biti točno ustvarjene za stenozo in vašo specifično obliko bolečin. Splošne vaje in gibanje vsevprek z upanjem, da bo bolje bo privedlo do mnogo bolečin. 

Bolečinam se lahko izognemo samo s pravim izborom tehnike in izvedbe vaj. S pravim programom vam postopno gradimo sposobnost večanja kondicije brez bolečin.

Čim prej se prijavite na posvet pri nas in prejmite brezplačen klic od Mehanik hrbta osebno!

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!

Imate bolečine v
hrbtenici? Izpolnite
spletni vprašalnik
in pridobite nasvete za
odpravo bolečin.