fbpx

Blog

Bolečine v križu – konkretne rešitve iz prakse Mehanika hrbta

Piše: Mehanik hrbta

Namen članka je, da vam na konkreten način razložim in predstavim rešitve pri pojavu bolečin v križu. Ker je na spletu ogromno kontradiktornih informacij in nepotrebnega besedičenja, sem se odločil, da je treba z vami deliti informacije, ki vam bodo dejansko koristne. 

Še posebej me motijo napačne in zavajujoče informacije, ki izkoriščajo pogostost pojavljanja bolečin v hrbtu ali križu in vam kot rešitve ponujajo čisto zgrešene napotke, ki vas ne naredijo močnejše pač pa bolj odvisne in izgubljene v morju informacij.

Bolečine v križu omenjamo takrat kadar nas boli v čisto spodnjem predelu hrbta. Gre za predel križnice, spodnjega dela hrbtenice, ki poteka vse do trtice- zadnje kosti v hrbtenici. 

Vendar gre za precej splošen ljudski izraz, ki v resnici naslavlja bolečine v hrbtu. Ker je oznaka tako splošna vam bom predstavil nekaj najpogostejših razlogov za pojav takšnih bolečin in najboljše rešitve iz moje osebne prakse in sodelovanjem z najbolj cenjenim strokovnjakom za hrbet na svetu, Dr. McGillom, čigar knjigo Mehanik hrbta sem tudi osebno prevedel.

Torej, kaj točno vse vam povzroča bolečine v križu?

Ker se bolečina nahaja v ledvenem ali križnem delu, večinoma ne gre za ishiatične bolečine ali bolečine femoralnega živca. V tem primeru bi namreč čutili išias in živčne bolečine. Kaj storiti v primeru išiasa si lahko pogledate tukaj:

  1. Prvi vzrok, ki vam pogosto povzroča bolečine je zakrčenost mišice kvadratus lumborum. Ta mišica vas boli takrat kadar se primete za stranski ledveni del. Gre za eno najpogostejših lokacij bolečin v križu.

Vzrok za nastanek takšnih bolečin je kot rečeno v zakrčenosti mišice kvadratus lumborum. Vendar kaj je potem vzrok za zakrčenje te mišice? Pogosto gre lahko za nenaden gib kot je rotacija ali obračanje hrbtenice. Tudi pri poškodbah diska, kot so herniacije, protruzije (o katerih sem že pisal)  se pogosto zakrči prav ta mišica. Pri poškodbah diskov se telo zgolj želi zaščititi. Zato se zakrči v določenih mišicah. Gre za obrambni mehanizem. Prav tako stisk te mišice lahko povzroča bolečine v živcih po nogah.

V tem primeru vedno najprej naredimo temeljito manualno sprostitev te mišice. To poteka tako, da se uležete na bok in odprete stranski del pasu, kjer se potem lahko sprošča mišico kvadratus lumborum.

Ker sami tega ne morete narediti, lahko poskušate z raztezno vajo za točno to mišico.

Sicer pa je pogosto takšen tip bolečin mogoče rešiti zelo hitro, in bolečina s sprostitvijo izgine. Se bo pa ponovno pojavila, če ne odpravite vzrokov za neprestano zakrčevanje. Vzroki pa so bodisi draženje poškodovanega diska, živca. In vzroki za takšno draženje se skrivajo v prešibki uporabi kolčnih sklepov med gibanjem in pretiravanjem z rotacijami in upogibi.

V redkih primerih bolečine v tem predelu lahko tudi izhajajo iz drugih vzrokov, ki s hrbtenico nimajo povezave.

2. Razlog za bolečine v križu: Drugi pogost razlog lahko pomeni poškodbo diska ali medvretenčne ploščice. V tem primeru vas lahko boli okoli hrbtenice v ledveno križnem predelu.

Po dolgem dnevu naporov, še posebej sklanjanja in pobiranja bremen itd. Lahko občutite takšne bolečine. Zakaj? Mišice erectorje spinae se namreč pripenjajo na iliakalni medialni medenični del. Po domače: V predelu križa in zadnjega dela medenice se pripenjajo mišice, ki so ene ključnih pri zagotavljanju pokončne drže. Pri dolgotrajnem delu se zaradi vlečenja lahko vzamejo narastišča, ozrioma postanejo utrujena. Zato v tem predelu lahko čutite veliko zoprne bolečine kadar se sklonite ali delate.

Vzroka sta lahko dva: Predolgo in prenaporno fizično delo. Ali pa slabi gibalni vzorci oziroma neučinkovita uporaba mišic in telesa. To v ljudskem jeziku pomeni, da pretirano uporabljate križ za pobiranje in fizično delo. Tudi tu obstaja samo ena dolgoročna rešitev: Učenje dobrih in nebolečih gibalnih vzorcev pri Mehaniku hrbta:)

Če se torej takšne bolečine pojavijo enkrat zato, ker ste po več mesecih sedenja delali bolj fizično potem je to nekaj normalnega. Potrebujete zgolj vadbo mehanik hrbta, da dvignete svoj nivo pripravljenosti. V kolikor se te bolečine pojavljajo, pa pomeni, da je problem globlji. V tem primeru bi vam svetoval pregled, da vidimo v katerih gibih in gibalnih navadah je problem. 

Do takrat pa lahko naredite moj kratek test Mehanik hrbta, in vidite v čem je problem pri upogibih in ali lahko že sami kaj popravite:

3. Razlog : Pogost razlog je lahko tudi v bolečinah SI sklepa ali sakroiliakalnega sklepa. Zopet se moramo vprašati zakaj pride do bolečin v sakroiliakalnem sklepu?

Razlogi za bolečine sakroiliakalnega sklepa so lahko v pretiranem stiskanju mišic medeničnega dna. Namreč te mišice se pripenjajo na trtico kar posledično vleče sakroiliakalni sklep navznoter. Neprestano stiskanje teh mišic tudi pomeni, da se lahko pripenjališča teh mišic vnamejo zaradi prešibke prekrvavljenosti kar posledično zopet povzroča bolečine. Rešitev tu je preprosta: Nehajte pretiravati, saj ni naravno, da med hojo in nasploh življenju neprestano stiskate medenično dno. 

Naslednji razlog za bolečine v SI sklepu so lahko tudi pretirano raztezanje spodnjih okončin. Namreč spodnje okončine pri raztezanju ali pri vajah z bremeni in tudi pri enonožnih opravilih- klečanjem v izpadnem koraku- lahko pripeljejo do zamika medenice. SI sklep je ravno vmesni člen med obema stranema medenice in se lahko zamakne. Največ kar lahko naredite je, da poizkusite takšne gibe ali vaje začasno prekinit in preverite razliko.

4. Razlog za bolečine v križu: Schmorlove hernije.

Schmorl hernija se razlikuje od klasičnih herniacij. Ker gre za poškodbo vretenca je vsebina diska stekla v vretenasto telo. To pomeni, da bolečine pogosto niso živčne, saj ni direktnega pritiska na živce. Takšne bolečine v križu lahko nastanejo pri Schmorl herniji na l5 s1, l4 l5 in l3 l4. Potem pa sevajo od tega področja okoli in navzdol, vendar niso nujno živčne. 

Schmorl hernijo zdravi telo samo, če upoštevate metodo Mehanik hrbta. Dobro leto potrebuje telo, da zaceli kost. Vmes je potrebno poskrbeti, da ni konstantnega pritiska na disk ali vretence. Potrebna je celostna obravnava in tukaj ni možno samo z eno sprostilno vajo ali manualnim sproščanjem doseči dolgoročnega učinka. Potrebno je sestavit neboleč režim vaj in higiene hrbta in se tega držati dokler se vretence ne zaceli. 

5. Razlog za bolečine v križu: Ekstenzije, stenoza, spondilolisteza, hondroza, artritis ali artroza. 

Vse te diagnoze imajo podoben gibalni vzrok: Ekstenzije ali iztegi hrbtenice. To pomeni, da so posteriorni deli vretenc preveč blizu skupaj in pride do poškodb, vnetij in kostnih izrastkov. Vse to odvisno od tipa in oblike poškodbe seveda lahko vpliva na pojav živčnih bolečin po nogah, lahko pa vam povzroča samo lokalne in točkovne bolečine v hrbtenici. 

Bolečine zaradi ekstenzije

Vzrok za te bolečine je torej ekstenzija. Na ekstenzijo pa vpliva tudi vaša drža in tehnika gibalnih vzorcev. Recimo, če ste navajeni zategniti hrbtne mišice pri sedenju, dvigovanju, hoji itd. Potem obstaja verjetnost, da boste preobremenili fasetni zadnji del vretenc. 

Pri tem tipu bolečine pogosto pomagajo takšni upogibi v hrbtenici:

Vendar je za dolgoročni uspeh nujno potrebno sprostit sklepe in potem naučiti telo, da ne izvajate pretiranih ekstenzij.

Česa se morate izogibati pri soočenju s težavami križa?

Predvsem se morate izogibati informacijam, ki od vas želijo da nekaj kupite, kar vam bo odpravilo bolečine v križu. In informacijam, ki nimajo nobenega logičnega pojasnila ali rešitve in so dobesedno izmišljene. Recimo psiha kot vzrok za težave je ena takšnih neuporabnih informacij. Vsi vemo, da napeto življenje vpliva na napete mišice. Vendar od te informacije nimate nič. Potrebno je, da vas nekdo natančno nauči kako biti gibalno bolj učinkovit. Vse ostalo, tudi stresno življenje, bo potem bistveno lažje. Namreč, ko vam bo nekdo nekaj ponujal kar ne zveni ravno logično mu samo povejte, da imajo bolečine v križu, bolečine v hrbtu GIBALNE vzroke. To pomeni, da tehnika gibanja in gibalne navade ključno vplivajo na pojav bolečin. In…

…To pomeni, da vsekakor ne pride v upoštev, da vse upe polagate v:

  • Masaže ; kot rečeno pri prvi točki, lahko pomagajo pri določenih problemih, vendar ne kar tako na splošno. Potrebno je vedeti katero mišico sprostiti!
  • meditacije, sproščanja, … Ne. To je odmikanje stran od rešitev namesto pomikanje k reševanju gibalnih težav in izboljšanja kompetentnosti gibanja. NIč ni narobe, če to počnete, vsekakor pa to nima močne povezave z izboljšanjem vaših težav s križem.
  • Raztezanje. Na prvi točki sem podal primer, ko lahko raztezanje pripomore k odpravi bolečin. Vendar zopet naj poudarim, da gre za točno specifično raztezanje, ne kar tako raztezanje vsevprek. Raztezanje vsevprek je kot bi streljali z zavezanimi očmi. S takšnim raztezanjem lahko naredite kvečjemu več bolečin na dolgi rok, saj poškodbe delate še bolj raztegnjene.
  • Žavbe, razne naprave za odpravo bolečin, tablete… Zopet, ne obstaja izdelka, ki bi vam lahko odločilno pomagal pri odpravi bolečin v križu. Razlog naj še enkrat ponovim: Bolečine v križu imajo svoje vzroke v gibanju, tehniki gibanja in kako upravljate s svojim telesom. To pomeni, da se rešitev skriva v boljšem ravnanju s telesom. Prav tako sem pri takšnih terapijah opazil najslabše razmerje med stroškom vložka in učinkovitostjo. Če že, delujejo zelo površinsko in pogosto samo malce prevara jo receptorje bolečine, ko pa nadaljujete z gibanjem se težave ponovijo. 

Upe pa lahko polagate nase in na naše nasvete in pomoč. Že nešteto ljudi smo peljali na pot življenja brez bolečin. Kontaktirajte nas in uredili vam bomo, da najprej z mano opravite brezplačen posvet ali klic, da se seznanimo s težavo.

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!

Imate bolečine v
hrbtenici? Izpolnite
spletni vprašalnik
in pridobite nasvete za
odpravo bolečin.