fbpx

Blog

Mehanik hrbta svetuje: Kako odpraviti IŠIAS?

Pišeta: Miloš Topić, študent fizioterapije, praktikant v različnih fizioterapevtskih ambulantah in član mentorskega programa za usposobljevanje vaditeljev terapevtske vadbe KinVital kineziološkega centra; Jure Gubanc, Mehanik hrbta.

Znan človeštvu že iz antičnih časov. Gre za bolečino, ki seva od ritnice navzdol po nogi kjer poteka ishiatični živec, zato se tudi imenuje išias. Ishiatični živec je najdaljši in najdebelejši živec v telesu – meri kar 2cm v širino. Čeprav se ob bolečinah počutite, kot da ste izjemno ranljivi, naj vas pomirimo, saj ni nobene bojazni, da bi se vam lahko živec pretrgal zaradi hernije ali česa podobnega. 

Kje vse lahko čutite išias?

ANATOMIJA: Korenine izvirajo iz ledvenega in križničnega predela (L4 – S3), se združijo v ishiatični živec, ki izstopa iz medenice skozi veliko ishiatično odprtino pod, skozi ali nad mišico piriformis (pri nekaterih posameznikih pa celo ne pride do združenja in veje potekajo vzdolž noge posamično). Svojo pot nadaljuje po zadnji strani stegnenice in se v predelu kolenskega sklepa razveja na tibialni živec – golen in fibularni živec – piščal, ki pa se deli na površinski in globok fibularni živec.

VZROKI ZA NASTANEK IŠIASA: Išias se pojavi v primeru iritacije ishiatičnega živca zaradi drgnjenja živca ali pa zaradi povečanega pritiska na živec. Najpogosteje drgnjenje ali pritisk povzročajo herniacije medvretenčnih ploščic, zožitev hrbtenjačnega kanala (spinalna stenoza), spondilolisteza (zdrs vretenca), poškodbe, piriformis sindrom, iatrogeno povzročeno (bolnišnično) in v primeru injiciranja zdravila v glutealno mišico zadane živec,  rast cist ali tumorjev (zelo redkeje).

Večina vzrokov za išias je torej v herniacijah diska (o tem smo podrobno že pisali na tem blogu) ali pa stenozah oziroma znižanju prostorov med vretenci. Takšne poškodbe povzročimo z obremenitvami, ki prehitro poškodujejo diske, in posledično poškodujemo še vretenca čez čas zaradi sproščenih prostorov. 

Zato se rešitve skrivajo v sproščujočih položajih, nebolečih vajah in ne boleči tehniki gibanja.

SIMPTOMI: »Značilna je ostra bolečina, ki se pojavi nenadoma ob gibanju ali razvije počasi. Simptomi se neposredno navezujejo na živčno izhodišče, saj skupki živcev vsakega izhodišča oživčujejo določen predel noge. V primeru, da govorimo o bolečini, ki seva iz ritnice po stranskem zadnjem delu stegna, najverjetneje govorimo o pritisku živca iz L5 izhodišča, in če seva samo po zadnjem delu stegna potem gre lahko za kompresijo živca iz S1 izhodišča. Kompresija na živec L4 seva v sprednji stranski del stegna in je zato pogosto zamešano za kolčne težave. Zanimivost: Beseda Sciatica ali išias izvira iz grščine in pomeni bolečine v kolkih. Vendar pozor- išias nima povezave z obrabami kolkov, vzrok je v hrbtenici.

 Bolečina se pojavlja v enem udu (unilateralno) pri desno ali levo stranskih herniacijah, v primeru spondilolisteze, centralne herniacije diska in stenoze pa lahko pride do bolečin v obeh udih (bilateralna bolečina). V predelih vretenc L5 – S1 in v sakroiliakalnem sklepu se lahko pojavijo spremljajoče bolečine – po domače, bolečina v križu, ki pa niso konsistentne in so različnih jakosti.« (A. H. Ropper & R. D. Zafonte, 2015)

Naj omenim tudi, da zaradi šibkih glutealnih mišic in zadnjih stegenskih mišic, lahko pride do napetosti le-teh, kar lahko izzove podobno bolečino mišic kot pri išiasu in se posledično nekateri zmotno samodiagnosticirajo. 

Ishiatična bolečina je bolj živčna kot pa mišična. Gre za bodisi močno sevanje po živcu vse do prstov, ali pa za mravljinjčenje.

ZDRAVLJENJE: Išias pogosto izzveni sam v roku 4-6 tednov. Zdravljenje najpogosteje poteka konzervativno – fizioterapija in gibalna kineziološka obravnava. Nobena vaja nima absolutne prednosti pri lajšanju bolečin in zdravljenju, najpogosteje gre za krepilne vaje jedra, glutealnih mišic in zadnjih stegenskih mišic. Pri aplikaciji vaj je najpomembnejše upoštevati jakost bolečine, ki nam narekuje kako zahtevno vajo bomo pripisali pacientu in tako omogočili varen, progresiven napredek. Predpisujejo se tudi protibolečinska zdravila in izvajajo operacije. Različne raziskave so pokazale različne rezultate, ko govorimo o operativnem posegu pri išiasu, ki ga je povzročila ruptura medvretenčne ploščice, zato je težko pokazati s prstom ali je operacija boljša ali slabša opcija za reševanje težav.

Ključni nasveti Mehanika hrbta:

  • Vsekakor je trenutna splošna oskrba pri odpravi išiasa zelo pomanjkljiva in zastarela. Temelji na starih metodah terapije, kjer se ljudem predpisuje tablete ali pa splošne vaje in gibanje. Tak pristop pelje v propad.
  • Tako kot sva z mojim kolegom Dr. McGill-om, ki je naravo išiasa preučeval tudi znanstveno s preizkusi in v praksi opisala v knjigi Mehanik hrbta: Vsaka bolečina v hrbtu, tudi išias, ima svoj vzrok v gibalnih vzorcih. Vzrok je potrebno najprej poiskati, in potem sestaviti vaje.
  • Pogosta napaka pri išiasu je, da se preveč osredotočamo na krepitev posamičnih mišic kot so glutealne ali trebušne mišice. To je recept za poraz. Namreč naša naloga je, da najprej poiščemo položaje, ki ne bolijo, saj nima smisla trenirati skozi bolečino! Prav tako ni problem v šibkosti posameznih mišic, saj išias dobi tudi mnogo zelo močnih ljudi. Glavni problem je, da predvsem svojo moč slabo uporabljate in s tem odpirate rane oziroma dražite živec. Potrebno se je naučiti gibalne vzorce, ki vas ne bodo boleli, ki bodo bolj gibalno čisti. V to spada učenje pravilne stabilizacije, učenje nebolečih položajev sprostitve, pravilno dihanje in morebitna manualna terapija v kolikor ugotovimo, da je potrebno določeno mišico sprostiti. 
  • Pogosta napaka je tudi, da najprej hitite k zdravniku. Zdravnik pri gibalnih poškodbah kot je išias pride zadnji na vrsto, samo v primeru, da ste izkoristili že vse karte in je potrebna operacija. Obiščite najprej osebo, ki vam zna logično razložiti zakaj do išiasa pride, kako se bolečino zmanjša akutno in kako graditi gibanje brez bolečin. Tako boste dobili življenje in funkcionalnost nazaj. Morda se vam zdi čudno, vendar zdravnik o gibalnih poškodbah kot je išias pozna ravno toliko kot vi. Za gibalne poškodbe je potrebno h gibalnemu strokovnjaku.
  • Raztezne vaje in splošne vaje, ki jih dobite večinoma naredijo išias na dolgi rok še hujši. Ker so vse te vaje narejene samo na kratkoročni učinek, se jih še vedno uporablja. Vendar mnoge od teh vaj samo ponavljajo vzorec giba, ki povzroča bodisi poškodbe fasetnih sklepov ali poškodbe diskov. Zato vam priporočam; Išiasa se ni mogoče lotiti na preprost način z nekaj vajami iz YouTuba. Za končno zmago je potrebno narediti natančen program in vaje osnovati potrebam posameznika. 

Lahko pa začnete vsaj s prvim korakom s pomočjo našega videa na YouTube. Poiščite svoj neboleč položaj. Ta položaj je prva štartna točka, temelj iz katere zgradimo palačo gibanja in osnujemo vaše neboleče gibalne vzorce, vaje in gibanje čez dan.

VIR: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25806916/

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!

Imate bolečine v
hrbtenici? Izpolnite
spletni vprašalnik
in pridobite nasvete za
odpravo bolečin.