fbpx

Blog

Vadba pilates in hrbtenica: Dobri, umazani, zli

Piše: Mehanik hrbta

Poznate slavni Western Sergia Leoneja, Dobri, umazani, zli?  Film odlično prikazuje globino človeške narave in lahko bi rekli, da naslov ne opisuje vsakega od teh treh likov, pač pa vsak od teh likov pooseblja vse tri lastnosti.

Podobno je z lastnostmi večine stvari v našem življenju. Vse ima svoje mesto, odvisno od konteksta in uporabe. 

Pri opazovanju svojih strank in poslušanju njihovih težav opažam, da mnogi dojemajo ali pa so dojemali vadbo Pilates kot izjemno primerno za ljudi z bolečinami v hrbtu. 

Zato sem se odločil, da vam opišem različne odtenke te vadbe in učinek le te na odpravo bolečin v hrbtu. Torej osredotočil se bom na učinek Pilatesa pri odpravi bolečin v hrbtu, in ne na Pilates kot rekreacijo ali vadbo, ki jo izvajate za svojo dušo in prispevek k močnejšemu telesu. 

  1. Pilates je vadba odprte kinetične verige oziroma vadba kontrole nad svojim telesom. Telesom kot izvornikom gibanja in hkrati predmetom, ki ga želimo premikati. In NE vadba kjer bi izvornik gibanja  – um, telo – premikalo zunanje predmete.

Kaj mislim s tem čudaškim in zakompliciranim odstavkom?  Ljudje si večinoma svoje bolečine v hrbtu “zaslužijo” in ustvarijo pri gibanju v zaprti kinetični verigi ali po domače, med fizičnimi vsakodnevnimi opravili. Negativna lastnost Pilatesa v kontekstu odprave bolečin v hrbtu je torej, da se z vajami odprte kinetične verige, ki jih izvajamo na blazini pravzaprav izogibamo položajem in opravilom, ki nam povzročajo težave. In zakaj bi bila to negativna lastnost?

Zato, ker so določene  fizične aktivnosti nujne za vaše normalno življenje, in vse te aktivnosti vključujejo sklanjanje, pobiranje, nošenje, počepanje, dvigovanje, premikanje v prostoru in ne ležanja na enem mestu itd. Od teh aktivnosti oziroma kot jim rečem- funkcionalnih gibalnih vzorcev ne smemo bežati stran tako, da si izberemo vadbo kjer bomo počeli vse drugo kot tisto kar je naša resnična težava. Učenje kako izvajati gibalne vzorce in opravila, ki so nam težavna tako, da nam bodo enostavna- je NUJEN del rehabilitacije! 

Tako je recimo nekaj popolnoma normalnega, da v celi uri Pilatesa ne boste enkrat stali na nogah in naredili predklon, mrtvi dvig ali pa počep. Kljub temu, da imajo- imate ljudje z bolečinami v hrbtu praktično vsi brez izjeme težave prav pri teh dveh vsakodnevnih gibalnih vzorcih. In kaj vam pomaga neskončno učenje in krepitve jedra, če se boste na koncu še vedno bali pobrati škatlo mleka s tal, ali dvigniti svojega otroka v zrak, igrati z njim nogomet…?

2. Vendar – imajo vaje v odprti kinetični verigi na blazini tudi svoje prednosti …

To kar je negativna lastnost Pilatesa je v drugem kontekstu prednost. Če dobro premislimo so tudi naše osnovne vaje McGill “Big Three” iz naše spletne platforme prav tako vaje na blazini. Sicer je potrebno poudariti, da vseeno precej spominjajo na funkcionalne gibalne vzorce- stranski most ali deska= počep, opora na 4= učenje nevtralne hrbtenice ob gibanju okončin, vendar je njihov primarni namen podobno kot pri Pilatesu- trening telesnega jedra. Kar je dobro pri takšnem tipu vaj je to, da lahko posameznika lažje postavimo v neboleč položaj, saj se izogibamo silam, ki v naravnih vsakodnevnih opravilih najbolj delujejo na naš hrbet- strižne in kompresijske sile.  Vidite? Za rehabilitacijo je torej potrebno se hkrati izogibati silam, ki vam delajo težave in se hkrati soočiti z njimi. Zanimivo kaj?  Naloga mojstra ali uspešnega strokovnjaka je, da razume pomen obeh. To pomeni, da so določene vaje iz Pilatesa lahko dobra točka, da človek dojame kaj vse zmore in to brez bolečin. Vendar se nikoli ne smemo ustaviti in zaspati pri rehabilitacijskem procesu tako, da ostanemo samo na blazini pri izvajanju vaj, ki nimajo direktnega prenosa v obremenitve življenja in športa.

Kar opažam kot pogosti primanjkljaj je to, da se ljudje ustavijo pri vajah na blazini, in ne to, da vaje na blazini- kot so Pilates vaje- izvajajo. Večina klasičnih protokolov pri ljudeh s herniacijami ali bolečinami v hrbtu je zasnovanih tako, da se s težavo sploh ne soočamo in se izvaja samo vaje na blazini. Takšni programi so na žalost obsojeni na propad.

Zato tudi pri mojem delu s strankami in v naši video platformi oblikujem nasvete in vaje tako, da se lepo stopnjujejo in prelivajo kot proces evolucije do pokončnega človeka in ljudi peljem od vaj na blazini do kompleksnejših vsakodnevnih gibanj. 

3. Pogosto slišim od ljudi prazne upe: “Delaj Pilates vaje, četudi te malo boli. To je normalno. Pozitiven učinek vaj se bo pokazal, vendar ne prej kot v mesecu dni, zato vztrajaj.”

Vsekakor je potrebno vztrajati, vendar na pravi poti- če je pot slaba in vztrajnost velika se kot Butec in butec v filmu vozimo daleč daleč od cilja. NE, NI normalno, da vas boli pri vajah. In ni normalno, da se pozitivni učinki poznajo šele po mesecu dni. Pri bolečinah v hrbtu se v nasprotju s kakšnimi tendinopatijami – vzdraženostjo tetiv-  rezultati pokažejo že precej hitro. To ne pomeni, da je problem rešen hitro, to nikakor ne. Vendar pa mora biti trend na bolje opazen že v tednu dni ali celo drugi dan, ali celo takoj med obravnavo! Pravzaprav je ravno narava bolečin v hrbtu takšna, da je mogoče bolečine kaj hitro zmanjšati ali pa povečati z nekaj spremembami položajev in odnosa do hrbta. To dejstvo izhaja iz same strukture hrbtenice, saj imamo zaradi mnogih sklepov tudi mnogo možnosti s katerimi lahko pozitivno vplivamo na zmanjšanje bolečin že v kratkem času. Mnogo manj takšnih postavitev in modifikacij imamo recimo v primeru trna v peti, ali bolečin v komolcu.

4. Pri Pilatesu je preveč energije vložene v trening jedra in premalo v trening telesa v gibanju in interakciji z okolico in predmeti. 

Ta opazka se nanaša na prejšnje točke. Na prvo žogo je logično, da ob bolečini v hrbtu pomislite na to, da morate okrepiti… hrbet. Ob bolečini v kolenu, da boste krepili… koleno. Vendar takšen pristop je precej poguben in kratkoviden. Namreč vsak sklep vpliva na druge sklepe. In poškodba ali bolečina v enem sklepu se večinoma zgodi, ker so bili ostali premalo gibljivi- ne zato, ker je bil poškodovan sklep premalo gibljiv. Tako je pogosto potrebno vzroke iskati v drugih delih telesa kot je recimo slabo delovanje kolkov ali pa ramenskega obroča. Ker se Pilates dogaja na blazini ali reformerjih je prisoten tudi primanjkljaj učenja pravilne uporabe okončin v odnosu do jedra. Namreč pri vsakodnevnih nalogah je smiselno obvladati ustvarjanje sile gibanja iz okončin. Konkretno, ko kosite travo je smiselno obvladati potiskanje naprej in nazaj iz nog, namesto iz trupa. Učenje ali pretiran poudarek vajam trupa kjer noge in roke ne sodelujejo pri premikanju predmetov vam kvečjemu lahko povzroči iluzijo, da je potrebno trenirati trup in jedro posebej. Zopet, ta princip je dober v svojem kontekstu, nikakor pa ne za celostno pripravo človeka, da zopet postane sposoben vsakodnevnih opravil. 

5. Pilates je primeren za ljudi, ki nimajo specifičnega, jasnega gibalnega vzroka za bolečine. 

Po moje opažanju Pilates dobro dene ljudem, ki so v kroničnih bolečinah, vendar te bolečine niso zelo hude in nimajo velikih nihanj. Takšen tip ljudi je morda imel kakšno specifično poškodbo ali bolečino, vendar je sedaj razvil kronično bolečino predvsem zaradi svoje fobije in kronične napetosti. Določen del vaj pri Pilatesu po mojih opažanjih pomaga predvsem zaradi sprostitve v – za te ljudi – neobremenjujočih položajih. 

6. Pilates je zahteven.

Pogosto slišim, da je Pilates dober za bolečine v hrbtu, ker so vaje zahtevne in zahtevajo veliko moči. To nedvomno drži, vendar takšne izjave zgrešijo bistvo.  Za ljudi, ki si želijo rekreacije to morda ni slaba lastnost, vendar naš cilj je odprava bolečin v hrbtu. Pogosto takšne izjave govorijo zato, ker je Pilates zaznamovan kot vadba, ki naj bi bila enostavnejša- kar seveda ne drži.  Vsaka nova vaja lahko podre še tako močne posameznike. 

Za odpravo bolečin v hrbtu se moramo torej posluževati različnih pogledov in znanj in razvijati svoje metode, ki so čim bolj nezlomljive. To pomeni, da morajo imeti v sebi metodološko komponento, ki nam omogoča rast in srkanje različnih koristnih pristopov. Pristop postane dogmatičen kadar si domišlja, da z njim ni nič narobe in je vzrok za bolečine v hrbtu pri stranki, ki se tega pristopa poslužuje pri stranki sami. 

Vedno se soočamo z dvema različnima pristopoma. Generalni in parcialni. Generalni pristop skuša ustvariti filozofijo, misel ali idejo kako bi se človek moral gibati naravno in neboleče, in po tej šabloni se potem oblikujejo vaje in gibalni napotki. Takšen pristop skuša posameznika prilagoditi sebi oziroma predpostavlja, da ima večina ali mnogo ljudi različno manifestirane probleme, ki pa imajo enake vzroke. Parcialni pristop skuša vzroke za bolečine vedno poiskati v specifikah posameznika zato ne postavlja nobene ideje ali metode pač pa skuša razumeti kaj točno gre v hrbtu narobe.

Če pri bolečinah v hrbtu ni vidne izboljšave v relativno hitrem časovnem okviru, potem niste našli bodisi vzroka za težave- parcialni pristop, bodisi vaš generalni pristop ne deluje. In kdor misli, da si oba pristopa nasprotujeta se moti. Pri nekom lahko s parcialnim pristopom opazimo, da je vzrok za bolečine v ekstenziji, ali pa v mišici QL, ali pa v fleksiji, vendar bo odprava tega problema sledila našemu modelu generalnega pristopa, saj če imamo oblikovan dober model obče veljavnega človeškega gibanja lahko ljudi z različnimi vzroki sicer z različnimi metodami učenja, pa vendarle- pripeljemo do istega cilja. Saj veste, več poti vodi v Rim. Parcialni pristop pomeni več poti, več izhodišč. Generalni pristop pa pomeni cilj, ki je pa za vse isti.

Pilates spada med generalne pristope, saj gre za metodo, ki je relativno sinhrona in izenačena povsod po svetu. Vendar je generalni pristop, ki je namenjen vadbi z lastnim telesom kadar nimamo pripomočkov ali predmetov za premikat naokoli. Ni generalni pristop, ki bi bil namenjen odpravi bolečin v hrbtu, čeprav je nekaj njegovih elementov pri tem lahko uspešnih.

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!

Imate bolečine v
hrbtenici? Izpolnite
spletni vprašalnik
in pridobite nasvete za
odpravo bolečin.