fbpx

Blog

Ali se je zares dobro držati pokonci?

Piše: Mehanik hrbta

Kdaj uporabljati ledveno oporo? In kako izvajati vajo kobra? Kaj pa McKenzie vaje?

Pred kratkim sem imel zanimiv primer stranke, ki je prišla do mene zaradi občasno hudih epizod bolečin. Ker opažam porast v prav takšnih mehanizmih bolečin moram to zgodbo deliti tudi z vami.

Matija se je sprva soočal s precej klasično in pogosto težavo: Bolečinami pri upogibanju, sklanjanju, pobiranju bremen, rotiranju, premikanju …

Njegova diagnoza s slikanja pri ortopedu je herniacija l5s1 in dve protruziji l4l5 in l3l4.

Ok, precej pogost primer človeka srednjih let, rekreativnega kolesarja z bolečinami pri upogibih.

👇

Vendar je kazal znake bolečin, ki so niso nanašali samo na upogibe pač pa tudi pokončno držo. T.i. Izravnana hrbtenica mu ni pomagala, še več imel je bolečine v takih položajih.

Zakaj?

Prvi problem, ki ga opažam je v tem, da mu je večina ljudi svetovala naj se izogiba predklonov. Kot vsak dobronameren nasvet ima tudi ta možne stranske učinke, ki so negativni. Z izogibanjem osnovnega vzorca, ki je nujen za normalno življenje se nikoli ne bomo naučili kako živet brez bolečin pač pa bomo samo bežali. Predklon se je potrebno naučiti na storkoven način. Seveda bodo bolečine pri ljudeh s hernijah, če jih boste silili v predklone, ki jih pogosto videvam in me kar bolijo oči, ko to vidim. 

👇

Kot večina takšnih ljudi je dobil dobronamerne nasvete, da se mora držati čim bolj pokonci, sedeti pokončno in da mora izvajat ekstenzijske vaje kot je kobra. 

Zaradi takšnih nasvetov in strahu, ki ga je razvil pred upogibi, se mu je pojavil vzorec stalnega krčenja in zategovanja mičic ledvenega dela, natančneje erektorjev. Vzorec je bil predvsem opazen pri počepu ali predklonu, kjer se je zavaroval tako, da je medenico obrnil in povečal ledveno krivino. Po domače, se je zategnil.

Tak mehanizem lahko v določeni meri pomaga ljudem, ki so že tako zelo upognjene drže, vendar pri herniacijah je dandanes že celo bolj pogosto, da vidimo ljudi, ki se držijo zelo pokončno, kot bi imeli palico čez hrbet.

Takšni ljudje dobivajo kronične bolečine v mišicah ledvenega dela + kronično uničujejo fasetne sklepe, zadnji del vretenc. 

1. Ljudje, ki imajo v glavi, da naj se držijo pokonci hitro razvijejo take simptome bolečine. Pri njih ledvena opora pri sedenju prej škoduje kot pomaga. Večja ledvena krivina- lordoza prav tako prej škoduje kot pomaga

2. Izvajanje klasičnih McKenzie vaj je po mojem mnenju – kljub temu da so bile mišljene za ljudi s hernijami ni pametno. Razlog je v tem, da ima taka oseba že cez cel dan konsntno podzavestno navado stiskanja ledvenega dela v ekstenzijo ali lordozo. Še dodatno izvajanje vaj v hiperekstenzijski položaj je za njih pogubno. Vaje kot so kobra naj gredo iz fleksije v rahlo ekstenzijo- ne jih začenjat leže na trebuhu, ker ste tako že v štartu v ekstenziji!

3. Pri teh ljudeh je problem v podzavestnem vzorcu, kjer nevede vedno silijo hrbtenico v ekstenzijo. Najbolj učinkovita metoda za učenje pravilne stabilizacije, kjer si ne bodo stiskali fasetnih sklepov je učenje predklona z utežjo na trebuhu. Poglejte si sliko Matije in videli boste kako. S pritiskom na trebušno steno vklopimo sprednji del mišic in tako izklopimo zadnje erektorje. 

Pri tem mora biti oseba polno skoncentrirana, ker je potrebno memorizirat- ozavestit, pomniti nov bolj snažen način upogiba s katerim si ne bodo škodovali.

Matija je na ta način naredil 100% predklon, in to večkrat, brez bolečin! Prej je vedno pobiral iz zategnjene drže počepa iz kolen. Mimogrede, kdor dela počep iz kolen z zategnjeno in pravokotno navpično hrbtenico, je to dober znak, da ima ali je imel ali bo še imel težave s hrbtom!

Takšen proces učenja potem poteka tudi skozi učenje higiene gibanja in sedenja brez prisiljene ravne drže. Tudi hojo in stojo moramo doseči tako, da ne zakrčimo zadnjih erektorjev, pač pa samo malce ramena postavimo nazaj.

V kolikor se najdete v tem opisu, potem ledvena opora pri vas ne sme biti najbolj agresivna. Prav tako odpadejo za vas McKenzie vaje oziroma, če že ne smete iti v hiperekstenzijo.

Takšne in drugačne primere rešujemo tudi pri nas osebno ali na naših delavnicah, kjer prejmete še ogromno učnega materiala, da postanete sam svoj mehanik!

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!