fbpx

Blog

Zakaj je dviganje bremen iz počepa napačno za hrbet?

Piše: Jure Gubanc

Najpogostejša zmota zdravniške in tudi laične publike je dogma, da je sklanjanje in pobiranje bremen iz počepa najbolj pravilen in optimalen način za zdravje hrbtenice.

Še več, na plakatih in napotkih za “varno” dviganje boste največkrat videli sliko nekoga, ki “prestrašeno” trdo dviguje neko škatlo iz globokega počepa, ponavadi še prav počasi. 

Tokrat bom obrazložil zakaj takšna dogma nikakor ne drži, in da imajo ljudje, ki že tisočletja delajo na poljih in opravljajo fizična dela bolj prav od ljudi, ki vam dajejo take nasvete in sami nimajo nobenih izkušenj z dviganjem bremen. Sklanjanje naprej je namreč veeeeliko boljši način za pobiranje bremen od počepa. IN to velja že tisočletja.

Naj povem, da je moja ocena izključno strokovna, in je bazirana na večletnih izkušnjah dela z ljudmi s težavami v hrbtu in predvsem težavami dviganja bremen. Moje telo je namreč zgrajeno za počep in predklon, in mi gresta oba giba odlično, kar pomeni, da moja ocena, da je počep manj primeren za dviganje bremen ni posledica tega, da bi imel kake težave s počepom.

Berite dalje:)

IMAMO SAMO 2 NAČINA ZA POBIRANJE BREMEN: POČEP IN PREDKLON

Počep se od predklona razlikuje po tem, da se celo telo spusti proti tlom. Tako zadnjica kot trup in glava se spustijo proti tlom, toliko da lahko dosežete in poberete breme.

SLABOSTI POČEPA 

Zaradi daljše poti, ki jo morajo premagati vaše noge, je počep mnogo napornejši gib od predklona.

Namreč medenica in boki ostanejo pri predklonu na skoraj enakem mestu ves čas. Medenica se pri predklonu ne spušča proti tlom, pač pa ostane skoraj na enaki višini kot stoje!

Kljub temu s predklonom opravite popolnoma isto delo, kot s počepom. Dvignete breme iz tal. Vendar pri predklonu porabite mnogo mnogo manj energije in moči, saj vam ni potrebno s celim telesom dol proti tlem.

Če je torej opravilo, ki ga naredite pri obeh vzorcih popolnoma enako – dvig  istega  bremena – je učinek na telo zelo različen. Vi s telesom za enak delovni učinek pri počepu porabite vsaj 2x toliko energije kot bi jo s predklonom.

Ne pozabiti, da morate pri počepu dvigniti skoraj celo težo telesa + bremena  v višini poti vsaj 50 cm. Pri predklonu dvigujete samo dobro tretjino teže telesa + breme. 

Zato naredite samostojen preizkus: Napravite 50x počepov z lastno težo. Globokih seveda z ritjo skoraj do pet. Nato naredite 50x predklon. 

Kaj vas je bolj utrudilo? Videli boste, da je 50 hitrih globokih počepov precej naporno tudi za trenirane ljudi, medtem ko bi za podoben učinek utrujenosti z lahkoto naredili 150 predklonov. Kar je 3x več! 

KAJ JE PA SLABOST PREDKLONA ALI SKLANJANJA?

Predklon je v vseh pogledih mehanike in učinkovitosti bolj primeren za dviganje bremen od počepa. 

Slabost predklona in tudi razlog zakaj laiki in strokovnjaki, ki ne poznajo gibalne znanosti mislijo, da je predklon slab za dviganje bremen je v tem, da je pravilen predklon mnogo zahtevnejši gib za učenje, kot je počep.

Zaradi sedečega načina življenja mnogi ljudje izgubijo sposobnost sklanjanja v kolčnem sklepu. Gibalni vzorec predklona je tako za mnoge znanstvena fantastika, in brez strokovne pomoči dobrih trenerjev predklona skoraj ni mogoče osvojiti sam. 

Počep je sicer zelo prikladen gib kadar bi se odpočili in vsedli dol. Prav tako je prikladen vsakič kadar se želite sklonit dol, vendar želite ostati v vertikalnem položaju trupa- da se recimo lahko pogovarjate z ljudmi. Počep je vsekakor zelo pomemben, takoj za predklonom pri vsakodnevnih nalogah in gibanju. 

NAUČITE SE PREDKLONA!

Za pravilno in učinkovitejše pobiranje bremen se morate predklona naučiti s pomočjo izkušenega trenerja. 

Namreč pri predklonu niso hrbet ali hrbtne mišice tisti del telesa, ki dela najbolj intenzivno, pač pa kolčne iztegovalke- zadnje stegenske in zadnjične mišice.

Če torej pri sklanjanju čutite hrbet- potrebujete dobrega trenerja. Gibalni vzorec je potrebno osvojiti s spremembo gibalne navade, ki je zapisana v glavi.

Pravilen predklon vam omogoča, da ste dolgo časa sklonjeni tako kot delavci na riževem polju, pa vas hrbet ne bo bolel. Pravilen predklon vam omogoča, da poberete karkoli iz tal in se sklonite brez bolečin.

Še več, ljudi z bolečinami v hrbtu prepoznam po tem, da vse pobirajo ravno iz počepa! Ker je počep enostavnejši za izvedbo, četudi je napornejši za hrbtenico in telo. Pobiranje iz počepa je indikator, da se oseba ne zna skloniti brez bolečin v hrbtu. 

Zato na delavnicah in mojih individualnih urah VEDNO peljem ljudi čez učenje pravilnega predklona. Kajti, ko se človek enkrat nauči kako se sklonit, nekaj pobrat in dvignit gor- brez bolečin- to je glavna zmaga, ki vam omogoča, da je vse ostalo v življenju lažje.

Ker je ravno pravilno sklanjanje iz predklona hkrati tudi najtežje za učiti pri modernem človeku, pomeni, da ko ga enkrat osvojimo- osvojimo vse drugo.

Da se naučite pravilnega sklanjanja brez bolečin se prijavite na katero od naših delavnic ali osebnih vadb in posvetov pri meni.

Za več informacij in pomoči smo vam na voljo!

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!

Imate bolečine v
hrbtenici? Izpolnite
spletni vprašalnik
in pridobite nasvete za
odpravo bolečin.