fbpx

Blog

Ali je prav, da mladi športniki dvigujejo uteži?

V zadnjem času sem obravnaval zaradi bolečin v hrbtu kar nekaj mladih športnikov. Poleg mladega metalca diska mi je najbolj v spominu ostala še mlada šprinterka in metalka kopja.

Prav tako sem skozi leta delal z mnogimi atleti, smučarji, dvigovalci uteži itd. In lahko rečem, da pri vseh opažam en skupni imenovalec: Slabo podporo trenerjev pri treningu moči. Pozor- to ne pomeni, da je bil najslabši del njihovega treninga tisti del, ko trenirajo za svoj šport.

Pogosto je bil najslabši del treninga tisti, ko so delali t.i. bazo, suhi trening ali trening moči.Še več, kar nekaj strank smo imeli, ki so jih trenerji izmaličili. Dobra stran športnikov je, da so visoko motivirani in si želijo uspeha, njihovi trenerji včasih še bolj. Slaba stran tega je, da prepogosto ego prehiti možgane.

Pogosto se pozabi, da mora biti nogometaš dober v nogometu ne v fitnesu, da mora biti smučar dober v smučanju, in ne prvak v počepih itd.Zakaj vas trening moči lahko naredi v supermane, ali pa invalide?

Včasih športniki niso dajali velike pozornosti treningu moči, še posebej z utežmi. Uteži so bile tabu. Vendar potem se je fizična priprava z utežmi izkazala za superiorno, in predsodek proti utežem kot neupravičen.

Spomnite se samo kako suhi so nekoč bili nogometaši in košarkaši, tudi smučarji. In kako fizično je recimo ameriški dream team dominiral v košarki. Evropska košarka ni imela težav s tehniko in trojkami, pač pa fiziko.

Spomnite se tudi kako hitro so nekoč nogometaši zaključevali svoje kariere, in kako njihova telesa pogosto niso bila najbolj športnega izgleda. Danes zahvaljujoč vrhunski fizični pripravi lahko motiviran športnik podaljša kariero in jo preživi brez večjih poškodb.

To je zasluga strokovne vadbe moči.Trening z utežmi omogoča, da določeno vajo ali pa gibalni vzorec, ki ga športnik potrebuje obremenimo tako, da stimuliramo adaptacijo telesa na nov vadbeni stres. Ravno uteži nam omogočajo, da vedno znova premikamo to mejo do katere smo adaptirani, torej da večamo našo sposobnost ustvarjanja sile. In večjo sposobnost ustvarjanja sile kot športnik ima, več koristi ima od tega. Tako športnik lažje premaguje sile pri padcih, udarcih, in lažje ustvarja večje sile pri svojem športu.

Hkrati je bolj učinkovit in bolj odporen. Biti močnejši ni nikoli slabo. Razen, ko ne upoštevamo, da trening moči zahteva tudi svoj davek. Bremena je treba spoštovati, sicer nas kaznujejo. Prav tako biologije in genetike ne morete pretentati. Če na vadbo moči gledamo tako kot se prevečkrat v klubih dogaja- čimveč in čimhitreje, potem bomo dobili boomerang.

Do sedaj so treninge športa vodili trenerji, ki so vešči v določenem športu. Z večanjem zavedanja pomena treninga moči, so isti trenerji začeli dodajati tudi trening moči svojim varovancem, ali pa jih prepustili same sebi. To ni dobro!

Če ne delamo treninga moči z dodajanjem uteži strokovno, potem je bolje da ga ne delamo. Če torej v klubih delate trening moči tako malo za zraven, brez da bi si kdo vzel resno čas za učenje, potem vaj z utežmi raje ne delajte. Tako kot vse stvari v življenju, ki imajo velik vpliv v dobri smeri, ima trening moči slabo izveden velik vpliv tudi v negativni smeri.

Pa si poglejmo nekaj napotkov in dilem pri treningu moči z utežmi:

  • Ali lahko treniram z utežmi, če še nisem odrasel? Da. Star mit pravi, da trening z utežmi zaustavlja rast. Vendar to dokazano ne drži. Kot prvo živčni system in hormonalni odziv pri najstnikih še ni tako razvit, da bi lahko človek dosegal sile, ki bi kakorkoli ogrozile rast kosti. Kot drugo, najstnik, ki se uči dvigovanja uteži, bo veliko hitreje dosegal povečanje moči, ko bo enkrat tudi hormonsko dozorel. Torej, začeti z vadbo moči je dobro že v rani mladosti.
  • Trening z utežmi se pozna čisto v vseh gibanjih človeškega življenja. Imam primere vrhunskih kolesarjev, ki so z dodajanjem Bremen pri počepu dosegli bistveno boljšo sposobnost potiskanja pedal. Trening moči z utežmi se pozna torej tudi pri zelo kardio dominatnih športih. Ker trening z utežmi poveča sposobnost proizvajanja sile vašega telesa, s tem naraste maksimalna moč. In z maksimalno močjo, naraste tudi povprečna moč večih ponovitev, kot so vztrajnostni športi.
  • Vendar je trening moči potrebno pametno umestiti v športnikovo življenje. Tako si lahko recimo smučar privošči bolj temeljito fizično pripravo kadar ni v sezoni, kot pa recimo kolesar ali tekač, ki Morata svoje športe trenirati skoraj vsak dan. Pri slednjih ima lahko preveliko dodajanje treninga moči tudi negativen učinek kar se tiče utrujenosti.
  • Pri treningu moči je potrebno tudi upoštevati specifike športa in športnika: Recimo preveliko dodajanje težkih deadliftov za veslača, ki je večino časa v upognjenem položaju hrbta, in čigar hrbtenica je precej fleksibilna, ni ravno zmagovalna formula. Možnost poškodbe hrbta bo samo večja.
  • Olimpijsko dviganje uteži: Učenje vaj, ki zahtevajo veliko časa in znanja za dobro izvedbo, lahko pomeni, da boste izvajali vajo slabo in se posledično poškodovali. Recimo olimpijsko dvigovanje uteži izgleda izredno kul, vendar to ne pomeni, da morajo tudi vsi ostali športniki delati takšne vaje. Za večino športnikov izven olimpijskega dviganja uteži so zelo neprimerne, prezahtevne, in lahko povzročijo več težav kot dobrega.
  • Kontra učinek: Poleg poškodb in posledično dobre tehnike vadbe moči, je potrebno gledat tudi, da nebi naredili kontra učinka. Recimo vsak hiter atlet ne potrebuje dvigati težkih počepov, saj ga bo dodaten trud in sila, ki jo mora razviti lahko upočasnila zaradi mišične kokontrakcije- prevelike tenzije, ki športnikom hitrosti lahko škodi.

Tako, vsekakor upam eno : Da iz tega zapisa pridete s spoznanjem, da si je za trening moči potrebno vzeti čas in znanje. Zato je boljše, da se obrnete na ljudi, ki vedo kako vas narediti močne in brez boleči.

Najprej se gibajte pravilno, šele nato se gibajte več!

Za več informacij in pomoči smo vam na voljo!

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!

Imate bolečine v
hrbtenici? Izpolnite
spletni vprašalnik
in pridobite nasvete za
odpravo bolečin.