fbpx

Blog

Joga in odprava zoženih vretenc pri stenozi?

Avtorja:
Lenart Hribovšek, Jure Gubanc

Kaj točno narediti pri pojavu stenoze ali zoženju vretenc?

Bolečina v križu in nogah pridružena z izgubo moči in odrevenelostjo-gre za simptome, ki jih pogosto pripisujemo zožanju hrbteničnega kanala oziroma ledveni spinalni stenozi. Za razliko od običajnega išiasa, ki se pojavlja pri pobiranju s tal in sklanjanju, so tukaj takšni gibi pogosto blagodejni. Gre torej za popolnoma nasproten mehanizem vzroka bolečine kot pri herniaciji – tu pritiska na ishiatični živec herniacija, ki se izlije ob upogibu hrbtenice, pri stenozi ali zožanju vretenc gre pa za pogosto podobno ishiatično bolečino z mehanizmom iztega nazaj. Torej pokončna drža, hoja in iztegi nazaj povzročajo probleme. 

Pojavlja se predvsem v starejši populaciji, kjer se anatomija hrbtenice zaradi naravnih procesov staranja spremeni. Hrbtenica izgubi svojo “velikost” predvsem na račun dehidracije medvretenčnih diskov. Zaradi sprememb v odnosih med fasetnimi sklepi se tvorijo izrastki, ligamentarne medvretenčne povezave se “zadebelijo” (hipertrofirajo), vse skupaj pa “pripomore” k zoževanju hrbteničnega kanala.  

Anatomske značilnosti hrbtenice narekujejo, da se spinalni kanal ob upogibu hrbtenice akutno razširi in ob iztegnitvi zoža. 

Posameznik, ki se sooča z zgoraj navedenim stanjem bo tako ob iztegu še bolj omejil prostor znotraj vretenc. Živčna korenina se na ta način malenkost stisne in povzroči simptomatsko bolečino, odrevenelost in mravljinčenje v predelu spodnjih okončin. Gibanje v rahli fleksiji pa bo delovalo blagodejno (npr. kolesarjenje).

Ker ogromno dnevnih aktivnosti opravljamo v vzravnanem položaju (hoja), to predstavlja veliko gibalno omejitev in v hujših primerih tudi izgubo samostojnosti pri opravljanju dnevnih opravil. Pojav prej omenjenih simptomov med hojo imenujemo nevrogena klavdikacija.

Večji kot je pritisk, krajša je razdalja, ki jo je možno prehoditi brez počitka (v nadaljevanju razbremenitve) in pojava bolečine-klavdikacijska razdalja.

Ko simptomi nastopijo želimo pritisk razbremeniti, zato pričnemo z izvajanjem gibov, ki hrbtenični kanal razširijo, kot so gibi fleksije hrbtenice. Pogosto se ob pojavu težav priporoča predklon in počitek, v kolikor pa se težava pojavi doma, se svetuje tudi izvedba vaje podobni položaju apanasane v jogi.

Ker gre pogosto pri stenozah za hrbtenice, ki so že šle skozi obdobje herniacij (stenoza se pojavi prav tam kjer je 20 ali 30 let nazaj bila herniacija in je disk znižan) so takšne vaje pogosto neproblematične za diske saj so tako ali tako izgubili svojo vsebino in višino. Vseeno ne pretiravajte z jakostjo in agresivnostjo upogiba, ker lahko poči vretenasto telo- vretence.

Sedaj imamo torej prvo možnost kako olajšati bolečine. Gremo naprej in poglejmo kako si še lahko pomagate sami…

1. korak – ugotovimo približen čas do pojava zmanjšane zmožnosti hoje (nevrogena klavdikacija)

Primer: bolečina in izguba moči v nogah se pojavi po 2 minutah hoje.

2. korak – prehodimo določeno razdaljo, ki simptomov še ne povzroči.

Primer: hodimo 1 minuto

3. korak – najdemo stabilno površino v višini bokov (miza, klop v parku, pult,..) in naredimo dekompresijo (Mcgill jo poimenuje “park bench decompression”)

-roke položimo na rob površine

-sprostimo trup in se vzpnemo na prste, da gredo ramena čez rob površine

-učvrstimo roke in potisnemo rame stran od ušes

-z boki in vzravnano hrbtenico se približamo robu površine

Nato ponovimo nov cikel hoje in ponovno dekompresijo. Nekaterim ljudem bo tovrsten način predstavljal korak proti prijetnejši hoji. 

4. korak – v tem koraku se naučite kako narediti manj korakov in se večkrat spočiti:) Še en zelo praktičen nasvet:

Počep z oporo na stegnih- odličen počitek

5. korak – Nordijska hoja- uporabite in naučite se dobre uporabe rok, da razbremenite hrbet.

6. korak – upoštevajte trenutno kapaciteto in čas pojavnosti bolečin. Ne iti z glavo skozi zid. Tako boste omogočili zmanjšanje nabiranja kristalnih naplavin okoli fasetnih sklepov, ki se z draženjem vretenc samo povečujejo. Hodite do bolečine in nato uporabite vajo opore na klopco ali počep z oporo na roke. Ponavljajte.

5. Korak: Dolgoročna rešitev – analiza drže. Za težave s stenozo je pogosto kriva tudi kifotična- upognjena drža v prsni hrbtenici. Ramena naprej in zadaj hrib. To je to. Takšna oseba težko hodi brez bolečin, saj vsakič ko se skuša zravnati naredi močno lordozo oziroma pritisk na vretenca v ledvenem delu. Če bi postavili prsno hrbtenico v bolj pokončen položaj brez kompenzacij v ledvenem delu, bi na dolgi rok zmagali. Seveda je to pogosto zahtevno pri močno zakostenelih hrbtenicah.

Vaja, ki vam poveča kontrolo nad pretiranim iztegom hrbtenice in s tem draženjem vretenc (roke imate lahko tudi ob telesu in pritisnete hrbtenico ob tla)

Stenoza je lahko precej naporna reč, ki jo je mogoče dolgoročno odpravljati samo z boljšo kontrolo ledvenega dela hrbtenice in izboljšano gibljivostjo v prsnem delu hrbtenice.

Upoštevajte nasvete in spremljajte napredek. Za več informacij se obrnite na nas.

Brezplačni posvet vedno opravimo zato, da vidimo za kakšen primer gre pri vas in ali vam lahko pomagamo mi ali pa je morda potrebno, da vas napotimo h kateremu drugemu strokovnjaku. Tako vas pravilno usmerimo in vas informiramo o realnih možnostih uspeha. 

Prijavite se na naše novice in prejmite darilo, e-knjižico dr. McGilla!

Imate bolečine v
hrbtenici? Izpolnite
spletni vprašalnik
in pridobite nasvete za
odpravo bolečin.