fbpx

Blog

Ali je plavanje dobro za hrbtenico?

Eno najpogostejših prepričanj je, da plavanje dobro vpliva na zdravje vaše hrbtenice.

Tudi zdravniki pogosto plavanje predpišejo kot rekreacijo, ki naj bi dobro vplivala na zdravje vaše hrbtenice. Precej posplošen in zgrešen nasvet.

Kot vedno, tudi sedaj resnica ni tako enostavna.

Ker smo imeli že kar nekaj strank s težavami v hrbtu in pojavnostjo bolečin prav pri plavanju, sem se odločil da napišem nekaj pomembnih napotkov za vse, ki menite, da bo plavanje rešilo težave v hrbtenici.

Na kratko: Verjetno jih NE bo rešilo.

Razlog se skriva v tem, da vas plavanje ne bo adaptiralo na obremenitve in sile vsakodnevnega življenja na kopnem kjer smo izpostavljeni gravitaciji.

Že dolgo dolgo tega je odkar smo v evoluciji zapustili vodni habitat in zaživeli na kopnem. Naša hrbtenica, mišice, tkiva in kosti potrebujejo natezne sile in kompresijske sile, saj večino življenja in opravil opravimo na kopnem, ne v vodi. Pravzaprav človek večino zgodovine plavanja ni poznal, gre za precej nov šport, včasih niti mornarji pogosto niso znali plavati, kar nam pove, da naše telo za zdrav razvoj plavanja ne potrebuje.

Zakaj potem marsikomu plavanje zmanjša bolečine?

Precej logično, v vodi so sile na telo bistveno manjše, in tako so vaši sklepi razbremenjeni. Zato se plavanje lahko uporabi pri določenih primerih kot del terapije, nikakor pa plavanje ni dovolj, saj morate poškodovana tkiva prilagoditi na obremenitve v realnem življenju. Tako voda in vodna terapija pogosto delujeta kot potuha, če se ju poslužujemo kot izhod v sili, saj se v tem okolju počutite razbremenjeni, namesto da bi poiskali vaje in položaje na kopnem, s katerimi lahko rehabilitirate hrbtenico.

In naj še enkrat poudarim, plavanje in vodno terapijo se preveč pogosto svetuje zgolj zaradi pomanjkanja idej in znanja kako hrbtenico ali druge sklepe rehabilitirati na bolj primeren način. Tako vam predpišejo vodno terapijo, ki pa vam za čas terapije bolečine lahko zmanjša, ne bo vas pa pripravila na dvigovanje bremen, tek, kopenske športe, fizično delo itd.

Zakaj marsikomu plavanje bolečine lahko poveča?

Ko smo v ‘’breztežnostnem’’ stanju v vodi, naš živčni sistem, ki skrbi za aktivacijo mišic precej zmanjša svoje delovanje.

Zato vas pogosto ‘’zabije’’ ko pridete iz bazena, saj kljub temu da ste plavali, obremenitev na telo ni enaka kot na kopnem, in telo doživi šok, saj pogosto ne uspe dovolj hitro zavarovati hrbtenice z mišično aktivacijo. Po domače povedano, ko pridete iz vode ste mehki kot špageti in tako je vaša hrbtenica še bolj na udaru.

Že veliko vam lahko pove podatek, da v modernem treningu plavalcev fizična priprava na kopnem- torej dvigovanje uteži in vaje na kopnem, predstavljajo pomemben del njihovega treninga, predvsem zaradi preventive in ohranjanja zdravja, ki ga zaradi prevelike količine časa v vodi kaj hitro lahko porušijo.

Prav tako je pri bolečinah v hrbtenici potrebno biti pazljiv glede sloga plavanja, saj zelo različno vplivajo na vsak tip bolečine posebej.

Če torej strnemo nasvete za vse, ki ste neučakani:

1. Brez plavanja lahko dosežete dolgoročno zdravo in funkcionalno hrbtenico brez bolečin, samo s plavanjem pa ne.

2. To ne pomeni, da ne smete plavati. Pomeni pa, da je za okrevanje vaše hrbtenice in vašo fizično pripravo vseeno bolj pomembno vključevanje primerno izbranih vaj pod obremenitvijo in to na kopnem, ne v vodi!

3. Plavanje je še vedno boljše od kavča, zato ne uporabljajte tega članka kot izgovor za lenobo! Vseeno pa v kolikor ne želite živeti kot riba, in želite biti funkcionalni tudi pri kopenskih opravilih, boste MORALI vključevati v svoje gibanje tudi primerno izbrane vaje pod obremenitvijo.

Ravno dejstvo, da vas plavanje ne bo dovolj prilagodilo na obremenitve na kopnem pomeni, da je plavanje hkrati tudi MANJ rizično za poškodbe kot večina ostalih aktivnosti. Torej aktivnosti, ki so bolj rizične, so tudi bolj učinkovite glede priprave telesa. Seveda, če so oblikovane in izvedene pravilno, če ne so samo rizične brez učinkovitosti.

Zato je pa tako pomembno kje iščete pomoč in nasvete.