Skip links

Zakaj vas še vedno boli hrbet? 7 napak, ki jih še vedno počnete!

Kljub temu, da ste obiskali že nešteto strokovnjakov. Kljub temu, da ste dobili že celo goro izvidov, mnenj in poskusili mnogo terapij, vaj itd.

Kratek in iskren odgovor: Ker vas še nihče ni natančno pregledal in si za vas vzel čas.

Na poti do življenja brez bolečin ste verjetno naredili sledeče napake:

1. NAPAKA: Obiskovali ste strokovnjake, ki vam niso razložili gibalnih vzrokov vaših bolečin.
V kolikor so vam rekli, da je vzrok vaših bolečin hernija, ali mišični spazmi ali ‘’zategnjenost’’ mišic ali še huje, da je vzrok vaših bolečin stres in depresija, potem niste dobili strokovno podprtega mnenja in dobre storitve. Velika večina bolečin ima namreč svoj vzrok v tem kako se gibljete s svojim telesom. In s tem, ko rečem velika večina, to pomeni 99 od 100 ljudi bo svoje težave v hrbtu razrešilo z boljšim razumevanjem mehanike in obremenitev svojega telesa.

Da boste bolje razumeli vpliv mehanike na pojav bolečine se ulezite na trebuh, in postavite v položaj kobre kot vidite na sliki. Pojdite še višje in se dvignite s trupom in oprite na roke. Vas bo začelo sčasoma boleti v hrbtenici?

 

                                                                                 

Vir: www.mehanikhrbta.si

 

Ali pa se postavite v položaj supermana, in vztrajajte dlje časa. Ni prijetno. Ali pa takole migajte z medenico, naprej in nazaj. Poskušajte tudi zvečer v paru. Nikakor ne bo prijetno. No, takrat morda bo.

 

Vir: www.mehanikhrbta.si

 

Skratka, razumevanje mehanike gibanja je ključ do odprave bolečin. Prej našteti pojmi kot so hernije, spazmi in podobno niso vzroki za vaše težave. So posledica le teh.

 

2. NAPAKA: Z vami se o vaših težavah še nihče ni temeljito pogovoril
Eden najbolj ključnih korakov pri uspešni odpravi bolečin v hrbtu je pogovor. Temeljit pogovor, kjer se oseba, ki razume mehanične vzroke bolečin z vami pogovori in poišče tako imenovano rdečo nit problema. Ni dovolj, da se odkrije recimo sedenje kot vzrok za bolečine in potem sedenje odsvetuje. Potrebno je razumeti kakšno sedenje, v kakšnem položaju, v kakšnem časovnem okvirju, kako pomembno je sedenje za opravljanje vašega dela, in nato primerno svetovati in oblikovati vaš delovni dan tako, da ste lahko produktivni in si hkrati ne povzročate bolečin. Najmanj strokovne ekspertize je potrebno za nasvete kot so ‘’počivajte’’ ali pa ‘’vzemite bolniško in tablete’’. Veliko več znanja je pa potrebnega, da se strokovnjak s pacientom pogovori in razume vse vzroke za njegove bolečine do potankosti, mu jih razloži in pove kako si življenje urediti, da bo teh bolečin čim manj.

Temeljit pogovor kjer se razišče probleme in natančno identificira gibalne vzroke težav ne pomeni 5 minut, pač pa sistematičen pogovor, ki traja vsaj 30 minut in tja do ene ure ali več. V kolikor tega z vami ni opravil še nihče, potem imate še veliko prostora za izboljšanje bolečin.

 

3. NAPAKA: Nihče vas še ni temeljito pregledal
Temeljit pregled ne pomeni slikanja z magnetno resonanco ali masiranja. Temeljit pregled je sestaven del pogovora in obratno. Tekom pogovora, ko s klientom skušamo najti vzroke težav ali rdečo nit problema, moramo začeti tudi izvajati gibalni pregled. Kar pomeni, da moramo razumeti vse položaje, ki jih opravljate skozi delovni dan. Pogledati moramo mehaniko vsedanja na stol, mehaniko hoje, dvigovanja bremen, odpiranja vrat, vstajanje iz avtomobila, poskokov pri vaših urah odbojke, mehanike udarcev pri vaših urah tenisa… v kolikor spoznamo, da so to vaše problematične točke.

 


Pogovor in iskanje težav

 

Pri pregledu je potrebno doseči predvsem dve ključni stvari. Prvo je ugotoviti v kakšnih položajih in pri obremenitvah se težave pojavijo v močnejši obliki. Druga stvar, ki jo je potrebno ugotoviti je pa odprava bolečin. Torej, da poiščemo tehnike gibanja in položaje, ki vam bolečine zmanjšajo. Na dobri osnovi, ko vam enkrat bolečino zmanjšamo, se lahko oblikuje program gibanja in vaj s katerimi zgradimo bolj odporno telo. Takrat, ko ste brez bolečin lahko višamo prag bolečine, ne tako, da se silite živeti in trenirati z bolečino!

 


Pri pregledu je nujno, da poiščemo položaje za razbremenitev bolečine. To je temelj na katerem gradimo uspešno rehabilitacijo, umirimo bolečine in zgradimo odpornost.

 

4. NAPAKA: Preveč ste obiskovali zdravnike, manualne terapevte in fizioterapevte
Da se razumemo, tu mislimo izključno na njihovo sposobnost pri odpravi bolečin v hrbtenici. Kot ste do sedaj verjetno že opazili, na področju popolne odprave in dolgoročne rehabilitacije bolečin v hrbtenici, ne eni ne drugi in tretji nimajo potrebnih znanj. Nažalost imajo večinoma oboji navado, da vam svetujejo pasivne oblike terapij, kjer lajšate svojo bolečino s protibolečinskimi tabletami ali pa manualnimi tehniki sproščanja ali bilo česar drugega. Tudi manualni terapevti in fizioterapevti vam lahko z dobrim nasvetom precej pomagajo, navsezadnje ima tudi dr. McGill v svoji ekipi kar precej. Vendar problem je pogosto v tem, da vas ne popeljejo na pot dolgoročnega okrevanja in višje fizične sposobnosti. Dandanes se trend na tem področju malce spreminja na bolje, in tudi zdravniki in terapevti vedno bolj svetujejo ‘’vaje’’ in ‘’gibanje’’, a zopet zadeva ni tako preprosta, saj s tem samo dodatno prispevajo k vsesplošni zmedi, ki vlada na področju odprave bolečin v hrbtu. Namreč tudi aktivna oblika terapije, torej vaje in fizična aktivnost ne pomeni nujno ničesar dobrega, pravzaprav ne smete pozabiti, da je ravno obremenitev in gibanje krivec za vaše bolečine! In s tem pridemo do naslednje napake…

 

5. NAPAKA: Mislili ste, da vam bodo ‘’vaje’’ pomagale.
Res je vaje lahko pomagajo. Vendar lahko tudi škodujejo. Problem takšnih napotkov in hecnih, včasih celo sramotno zanikrnih navodil, ki jih dobite pri zdravniku ali terapevtu je v tem, da se ne zavedajo kako specifična je v resnici vaša bolečina. Ker z vami ne naredijo prej opisanih korakov pregleda, pogovora in ne razumejo kompleksnosti mehanike gibanja in dejstva kako občutljivi ste takrat ko imate hude bolečine v hrbtenici, bi vam vsako izvajanje nekih splošnih ‘’vaj’’, ki ste jih dobili močno odsvetoval. Vaje morajo biti prilagojene točno vašemu obnašanju bolečine.

Torej načelo, da je veliko gibanja zdravo lahko drži lahko pa tudi ne. Vse je odvisno od vaše sposobnosti obremenjevanja telesa. Če smo celo leto slabo fizično pripravljeni in se konec leta opravimo na enotedensko smučanje zagotovo ni zdrava ideja.

 

6. NAPAKA: Mislili ste, da morate okrepiti trup, saj naj bi bili šibki
Zelo moderno je dandanašnje mišljenje, ki vam ga kot papagaji neprestano ponavljajo mnogi strokovnjaki, in sicer, da morate okrepiti svoj trup. Za rešitev tega problema pa dobite seznam 150+ vaj, ki naj bi bile vaje za trup. Tako kot v večini zgrešenih prepričanj je tudi tu nekaj zrnov resnice. Res je, da se hrbtenica težko poškoduje v kolikor mišice prevzemajo vlogo stabilizacije in prenašanja bremen v vsakodnevnem življenju. Vendar problem večine ljudi ni v šibkosti, problem je večplasten. Gre za koktajl naslednjih faktorjev:

  • Slaba mehanika gibanja skozi dan pomeni nezadostna uporaba udov, ki so ustvarjeni za gibanje (kolki in ramena oziroma roke in noge) in opravljanje fizičnih naporov na neučinkovit način
  •  Posledično pripelje do pretiranega trošenja vzdržljivosti mišic
  • Kar pomeni, da za določene naloge uporabite več moči kot je potrebno in spet za tiste, kjer bi potrebovali več moči, le te nimate. V obeh primerih si pa škodujete hrbtenici.
  • Dodajanje vaj za moč trupa je torej lahko kontraproduktivno pri mnogih ljudeh, saj vaje izvajate na podlagi celodnevne preutrujenosti mišic in slabše tehnike izvedbe.

 

Vir: www.mehanikhrbta.si

Namesto, da bi uporabili vzorce gibanja, ki nam hrbtenico razbremenijo, jo pogosto po nepotrebnem obremenjujemo pri preprostih opravilih.


Vir: www.mehanikhrbta.si

 

7. NAPAKA: Mislili ste, da vam bo raztezanje pomagalo
Dogme so vedno lahko škodljive, če se jih držimo kot pijanec plota. Raztezanje je ena takšnih. Raztezanje povzroči kratkoročen občutek olajšanja, podobno kot analgetik. Vendar s tem mehkim strukturam v hrbtenici ne povzročamo ničesar dobrega, saj jih delamo bolj nestabilne. Predvsem si za začetek zapomnite to, da v kolikor se raztezate zato, da si olajšati bolečine, ampak se te potem spet pojavijo, potem je definitivno nekaj narobe z raztezanjem. In kadarkoli vam bo nekdo rekel, da za bolečine v hrbtenici delajte raztezne vaje, ga vprašajte zakaj je to res potrebno. Ko je namreč del telesa bolečinsko razdražen, se avtomatsko otrdi. Občutek zategnjenosti je zgolj posledica izzvane bolečine, ki pa ste jo ironično, morda izzvali prav z raztezanjem. Seveda ima raztezanje ob določenih trenutkih pozitivne lastnosti in je na mestu, cilj mojih besed je le to, da se zavedate, da raztezanje nima samo pozitivnih lastnosti, pač pa tudi negativne.

 

Vir: www.mehanikhrbta.si

 

8. NAPAKA: Mislili ste, da morate počakati na izvide slikanja
Zelo pogosta napaka, ki jo opažam je, da ljudje kar čakajo na nekakšne izvide in slikanje, saj naj bi to bilo odločilno pri nadaljevanju njihove rehabilitacije. Glede na to, da sedaj že veste kar precej o naravi bolečin v hrbtenici, se verjetno tudi že zavedate, da je čakanje na izvide in slikanje izguba časa, ki vam odvzame precej energije, ki bi jo lahko potrošili zato, da se resno posvetite odpravi bolečin. Kot že rečeno, večina primerov bolečin v hrbtenici ima svoje vzroke v mehaniki vašega gibanja in načinu obremenitve telesa, gre torej za gibalne navade in zahteve, ki vam jih nalaga življenje. Zatorej nam diagnoze in slikanja ne povedo kaj prida o tem kateri položaji in bremena so tisti, ki povzročajo vašo bolečino. Tako imata lahko dva človeka enako diagnozo protruzije diska ali utesnitve živčne korenine, vendar je za njiju potrebno oblikovati precej različen program gibanja in vadbe. In koncu ime vaše diagnoze niti ni tako pomembno kot je pomembno, da smo/ste sposobni poiskati načine s katerimi bolečino umirite in se okrepite na neboleč način. V resnici gre za pot razumevanja samega sebe, kjer z dobro kontrolo nad samim seboj počasi razširjate okno svobode gibanja.

 

 

Povzeto po: Postani sam svoj mehanik hrbta, Dr. Stuart McGill, prevod Jure Gubanc KinVital, www.mehanikhrbta.si

22.ga Septembra bomo izdali že drugo, še izboljšano izdajo knjige Mehanik hrbta. Prednaročila za knjigo ali osebni pregled sprejemamo na:

info@mehanikhrbta.si

Rezervirajte si svoj izvod in prejmite 5eur popusta. Predogled knjige dobite na www.mehanikhrbta.si