Skip links

Ali je bolečina res zgolj v tvoji glavi?

Ali je bolečina res zgolj v tvoji glavi?

Kolikokrat ste že slišali, da ste pod stresom in vas zato boli hrbtenica? Ali pa ste celo sami prepričani, da vas občasno ščipanje v hrbtu spremlja ravno takrat, ko imate slab dan. Pogosto smo nagnjeni k temu, da se nam ne ljubi iskati racionalnih vzrokov za težave, zato si preprosto odvrnemo, da mora biti nekaj v naši glavi kar nam povzroča bolečine vsepovsod. Koliko resnice je sploh v tem, da naše psihološko počutje neposredno vpliva na jakost bolečine v hrbtenici?

”Gospod-pa, vaše težave v hrbtenici so povezane z vašim počutjem v glavi.”

Ko slišite kaj takšnega od vašega strokovnjaka bodite previdni. Še posebej, če vas nihče ni natančno pregledal in skušal razumeti mehanskih vzrokov za vaše bolečine. Namreč iskanje psiholoških vzrokov za bolečine ni nič drugega kot nepripravljenost, da se poišče položaje, gibe in aktivnosti, ki vam bolečino dražijo in povečujejo (McGill, Mehanik hrbta, str. 12). Potrebno se je zavedati, da v kolikor imate dobre in slabe dneve, boleče in manj boleče trenutke, je velika verjetnost, da so bolečine povezane z mehaniko in higieno vašega gibanja. Iskreno vam svetujem, da se izogibate psihološkim razlagam za svoje bolečine, saj nimajo nikakršne podlage v znanosti. O bolečini v hrbtenici skušajte razmišljati na podoben princip kot, če se udarite s kladivom po prstu. Če ne odstranite vzroka bolečega prsta (udarjanje s kladivom) potem boste svoj prst naredili zgolj vedno bolj občutljiv. Prišli boste celo do tega, da vas bo bolel sleherni dotik in boste čutili praktično vsako malenkost. Verjetno se vsi lahko identificirate s takšnim primerom bolečine. Hitro je jasno, da nam živčni sistem sporoča, naj prenehamo s tistimi aktivnostmi, ki škodujejo zdravju našega prsta. Gre za normalen in popolnoma zdrav obrambni mehanizem, živčni sistem nam z vedno večjo bolečino skuša dopovedati naj končno prenehamo z nespametnimi aktivnostmi (v tem primeru je to udrihanje s kladivom). Čisto nič drugače se ne dogaja z bolečinami v hrbtenici. Večanje bolečin ne pomeni, da je vaše psihološko počutje slabo, pač pa, da smo nekje spregledali kladivo, ki vam udriha po tkivih vaše hrbtenice. Če je vzrok za bolečine v primeru prsta zelo preprosto poiskati in ga odstraniti, je to v primeru hrbtenice pogosto veliko bolj kompleksno. Vendar to še ne pomeni, da se je pametno oklepati preprostih odgovorov. Bolečine v hrbtenici so zgolj klic vašega telesa namenjen vam, da se skupaj s pravim strokovnjakom lotite raziskovanja povzročiteljev vaših bolečin.

”Vaše psihično počutje lahko na bolečino vpliva, ne more je pa ustvariti.” Dr. Stuart McGill, Mehanik hrbta

Vendarle vaše psihično počutje močno vpliva na dojemanje vaših težav s hrbtenico. Naj vam samo predstavim dva psihološka tipa ljudi, ki jih najpogosteje srečujem. Prvi tip A je po naravi zelo pikolovski in analitičen. Hitro ga moti vsak najmanjši odklon od perfekcije. Ko čuti bolečine v hrbtenici je to zanj velik udarec, saj je navajen, da ima v življenju stvari pod kontrolo. Ker želi razumeti svoje težave in jih odpraviti neprestano razmišlja in analizira svoj sleherni gib in položaj. Tako o bolečini premišljuje ves čas in pogosto najde težave tudi tam kjer jih ni. Takšna oseba svoje bolečine povečuje že zato, ker o njih ves čas premišljuje. V kolikor se prepoznate v tem opisu, si skušajte stvari vzeti malce bolj lahkotno. Bolečino in težave v hrbtenici, izvide ali mnenja zdravnikov ne jemljite kot konec sveta. Bolečino si vzemite kot izziv, opomnik, ki vam pokaže, da ste počeli nekaj napačnega. Po vsej verjetnosti ste sposobni imeti več dobrih trenutkov, potrebujete zgolj bolj odločen in metodičen odnos, da poiščete položaje in aktivnosti, ki vas bodo razbremenili. Drugi tip oseb, ki jih pogosto srečujem pa predstavlja čisto nasprotje pretirano analitičnim ljudem. Gre za ljudi, ki so navajeni bolečine ignorirati ali pa jim je celo normalno, da živijo z njimi. Pogosto so to ljudje, ki težko zdržijo brez težkih treningov, in ki radi vzklikajo ”no pain no gain”. Bolečino zmotno dojemajo kot nekakšnega nasprotnika, ki ga morajo premagati. Tako takšni ljudje ob pojavu bolečin v hrbtenici s svojimi aktivnostmi ne le nadaljujejo, pač pa naredijo še več treningov in vaj. Mislijo, da bodo bolečino lahko premagali, saj verjamejo da je ta znak njihove šibkosti. Pri takšnih osebah je tudi značilno, da so neučakani in vedno na terapevtskih vadbah naredijo raje kakšno ponovitev več. Pogosto so sposobni zdržati velik prag bolečine, vendar je njihov poglaviten problem prepričanje kako lahko bolečine vedno premagajo z močno voljo, kljub temu, da vse počno enako ali še bolj na silo. Vsekakor je močna volja nujno potreben element za odpravo težav v hrbtenici, a vztrajanje pri aktivnostih, ki vam bolečino dražijo je tisti resničen vzrok za težave. Bolečina torej nima direktnega izvora iz vašega počutja, je pa vaše počutje ključno, če želite bolečino uspešno odpraviti.

Ali potrebujem psihologa, da rešim težave v hrbtenici? Bolj potrebujete kineziologa

V kolikor je to vaša edina oblika terapije, potem je odgovor nedvomno negativen. V kolikor pa vidite, da potrebujete psihološko pomoč kot dopolnilo h kakovostni gibalni terapiji, potem za to obstaja argument. Vendar je po mojem mnenju najboljši način psihoterapije, če s pravim strokovnjakom poiščete prave vzroke vaših težav. Namreč največ psihičnih frustracij pri bolečini v hrbtenici je povezanih z dejstvom, da se ljudje počutijo izgubljene v vsej ponudbi različnih terapij. Tako tavajo kot ovčice od ene do druge terapije brez, da bi zares razumeli kakšni gibi in položaji jim bolečine sploh povzročijo in kakšni jih odpravijo. Razlog za psihične frustracije je torej popolnoma logičen, saj se takšna oseba počuti popolnoma nemočno in nevedno. Vaš kineziolog mora torej poskrbeti, da vam pokaže pot kako se bolečine lahko rešite. Tako izgubite strah pred gibanjem in povrne se vam občutek, da imate svoje telo pod kontrolo. Zapomnite si, da ne obstaja boljše psihoterapije, od odlične gibalne terapije. Le ta mora vsebovati natančen pregled vaših gibalnih navad in povzročiteljev vaših bolečin.

Zapis je povzet po knjigi Mehanik hrbta, največjega strokovnjaka za hrbtenico dr. Stuart McGilla. Knjiga je ravnokar izšla v slovenskem jeziku. Če si želite bolečine vzeti v svoje roke, prelistajte knjigo, prejmite darilo in se dogovorite za posvet!